Ginebra Raventós de VolartCup del Museu Fenosa · 13.04.2024 - 30.05.2024
Saturn darrere nostre: el glaç, el got, el buit, l’acte verge
2021 · 34.19 · Àudio
Es tracta d'un poema compost de veus col·lectives i anònimes que (des)dibuixen tot el que orbita al voltant de la idea de Saturn. Es tracta d’una recerca a través dels relats orals i la idea de mite d’origen. El resultat és una peça sonora que consta d’una única veu dient, narrant, recitant. Una peça sonora que està feta únicament dels conseqüents sons que aquesta veu pugui generar. En aquesta peça es barregen retalls d’astronomia, astrologia, mitologia i experiències humanes íntimes, traumàtiques o quotidianes. Aquestes veus ens expliquen històries i paisatges que s’alimenten i contradiuen i que ens interpel·len: què sabem del que no hem experimentat i que constantment se’ns afirma com a real des de la ciència, des de la societat, des de la història? És més palpable que els paisatges d’aquest mite d’origen?
El motor d’aquest poema és una exploradora o refugiada que avança alhora en dues direccions que la portaran a retrobar-se en un mateix punt: camina cap a l’abisme de la psique humana i fuig a la immensitat del planeta de Saturn, de l’univers. La fascinació de la geografia d’aquest planeta i la bellesa dels seus anells marca el ritme. Si els contemples suficient estona, es fonen amb la comprensió d’allò amb el que cohabiten: l’atrocitat violenta d’impactes de tots els trossos que els conformen, cossos esmicolant-se entre ells, trencats, preciosos.
Fitxa tècnica
Saturn darrere nostre: el glaç, el got, el buit, l’ acte verge
El motor d’aquest poema és una exploradora o refugiada que avança alhora en dues direccions que la portaran a retrobar-se en un mateix punt: camina cap a l’abisme de la psique humana i fuig a la immensitat del planeta de Saturn, de l’univers. La fascinació de la geografia d’aquest planeta i la bellesa dels seus anells marca el ritme. Si els contemples suficient estona, es fonen amb la comprensió d’allò amb el que cohabiten: l’atrocitat violenta d’impactes de tots els trossos que els conformen, cossos esmicolant-se entre ells, trencats, preciosos.
Fitxa tècnica
Saturn darrere nostre: el glaç, el got, el buit, l’ acte verge
Gravat, mesclat i masteritzat a Barcelona el 2020.
Produït per Ginebra Raventós i EMARX.
Format original: poema sonor sobre vinil.
Disseny gràfic de Marc Monguilod.
Publicat per Soundspace Records gràcies a la Beca Injuve per a la Creació Jove 2019.
Vinil de 12 polzades.
Durada: 34:19
50 tracks. Inclou llibre amb els poemes en versió original en català i la seva traducció al castellà.
Ginebra Raventós de Volart
Poeta i artista sonora que investiga l'expansió del camp d’acció de la poesia. En les seves peces desplega el seu univers poètic, en què veu, acció, so, imatge, espai i text s’entremesclen en un tot indispensable. Indaga en les possibilitats sonores i performàtiques de la poesia a través d'accions, recitals, publicacions i instal·lacions que en certa manera continuen la senda iniciada per autors com Brion Gysin, Henri Chopin i Bernard Heidsieck. El 2021 la poeta i artista sonora Ginebra Raventós va publicar el vinil Saturn darrere nostre: el glaç, el got, el buit, l'acte verge, un poemari sonor inspirat en la bellesa destructora del planeta Saturn i l'hipotètic so de l'univers. El 2022 va publicar Journey to the center of the sound, una peça de narrativa immersiva basada en el viatge de Reykjavík a Snaefellsjökul, el volcà que segons Jules Verne a Viatge al centre de la terra porta a l'interior al nucli del nostre planeta. El 2023 ha presentat el seu poema immersiu Estampes del silenci, del vertigen, del membre fantasma, de l'èxtasi, de tu que explora la paraula, el silenci i la veu com aquella extremitat etèria que ens permet tocar-nos.
Ha presentat les seves peces audiovisuals, accions sonores, instal·lacions i poemes a l’Antic teatre, Hangar, Sonar+D, Convent de Sant Agustí, Phonos, Festival de poesia (Barcelona), Festival Eufònic i festival poesia i+, La Casa Encendida (Madrid), KUA Universitat de Copenhaguen (Copenhaguen), Instituto Iberoamericano i MONOM (BerliIn), el festival Ex!poesía (Bilbao), Universitat de Kent (Anglaterra), Universitata de les arts de Reikiavik (Islàndia), Experimental Sound Studio (Chicago), entre altres llocs.
El seu camp d’investigació travessa la psicoacústica, la veu, la paraula, l’inconscient col·lectiu, la memòria i el patrimoni. Al llarg de la seva carrera ha estudiat psicologia especialitzant-se en els processos perceptius i el llenguatge, creació literària, direcció de cine d’autor i el màster d’art sonor de la UB. Compagina la seva labor artística amb la docent fent classes, tallers i acompanyaments en l’àmbit sonor, literari i creatiu des de 2010.
Ha presentat les seves peces audiovisuals, accions sonores, instal·lacions i poemes a l’Antic teatre, Hangar, Sonar+D, Convent de Sant Agustí, Phonos, Festival de poesia (Barcelona), Festival Eufònic i festival poesia i+, La Casa Encendida (Madrid), KUA Universitat de Copenhaguen (Copenhaguen), Instituto Iberoamericano i MONOM (BerliIn), el festival Ex!poesía (Bilbao), Universitat de Kent (Anglaterra), Universitata de les arts de Reikiavik (Islàndia), Experimental Sound Studio (Chicago), entre altres llocs.
El seu camp d’investigació travessa la psicoacústica, la veu, la paraula, l’inconscient col·lectiu, la memòria i el patrimoni. Al llarg de la seva carrera ha estudiat psicologia especialitzant-se en els processos perceptius i el llenguatge, creació literària, direcció de cine d’autor i el màster d’art sonor de la UB. Compagina la seva labor artística amb la docent fent classes, tallers i acompanyaments en l’àmbit sonor, literari i creatiu des de 2010.